آکادمی برنامه نویسان

لوگو

توضیحات دوره

از سال 1989 که گیدو ون راسوم شروع به تولید مفسر زبان برنامه نویسی پایتون کرد تا امروز هر روزه اقبال این زبان برنامه نویسی افزوده شده است. اصل اساسی که در زبان برنامه نویسی پایتون بر همه ی موارد ارجحیت داده شده است اصل سادگی این زبان برنامه نویسی بوده است. پایبندی به این اصل (بر خلاف برخی از زبانهای برنامه نویسی که توسعه دهندگان زبان به اصول اولیه و دلیل وجودی آن زبانها توجه نمیکنند) باعث شد تا افرادی که آشنایی کمی با زبانهای برنامه نویسی دارند نیز براحتی بتوانند آنرا درک کرده و از آن استفاده کنند. سادگی زبان پایتون در کنار متن باز بودن این زبان، باعث شد تا افرادی که در سایر رشته ها فعالیت میکنند در ارتباط با این زبان آنرا وارد رشته و حیطه کاری خود کنند. این امر باعث شد که امروزه سیر گسترده ای از کتابخانه های تهیه شده در زبان پایتون وجود داشته باشد که در علوم مختلف کاربردهای گوناگون دارند. گسترش قدرت پایتون بر پایه اصل سادگی تا حدی پیش رفت که امروزه برنامه نویسی پایتون از آموزش در دبستان تا استفاده از آن در گوگل و فیس بوک کاربردهای متنوعی دارد. از این رو یادگیری این زبان قدرتمند به همگان توصیه میشود.

پیش نیازها

  • آشنایی با مبانی کامپیوتر

مخاطبان این دوره

  • مخاطبان این دوره تمامی افرادی هستند که در هر رشته ای علاقمند هستند تا با یک زبان برنامه نویسی ساده و کاربردی آشنا شوند.
  • افرادی که علاقه مند به یادگیری یک زبان قدرتمند هستند

سرفصل دوره

سرفصل های پایتون

  • مقدمه
  • بررسی پیشینه پایتون
  • بررسی انواع زبان ها از نظر ساختار اجرایی آنها در سیستم
  • بررسی مفسری بودن زبان پایتون
  • نصب و راه اندازی مفسر پایتون
  • نرم افزارهای مفید و لازم برای کدنویسی
  • شروع کار با پایتون
  • تفاوت زبان هایDynamic Type  و Static Type
  • بررسی متغیر و روش استفاده از آن
  • اصول نام گذاری متغیرها
  • بررسی انواع داده های عددی
  • عملگرهای ریاضی در پایتون
  • داده های متنی در پایتون
  • امکانات داده های متنی
  • بررسی داده های Boolean و امکانات آن
  • دریافت اطلاعات از کاربر و استفاده از آن
  • پیاده سازی یک مثال جهت جمع بندی
  • مهفوم Truthiness  و Falseness
  • گزاره های شرطی در پایتون
  • مثال های کاربردی برای گزاره های شرطی
  • بررسی روش های ایجاد Boolean
  • مقایسه ی متغیرها جهت ایجاد Boolean
  • بررسی عملگرهای مقایسه ای
  • عملگرهای منطقی در پایتون ( and , or , not )
  • پروژه عملی با استفاده از مفاهیم تدریس شده
  • بررسی تکرار در برنامه نویسی
  • مفهوم تکرار در عملیات کدنویسی
  • بررسی حلقه ها جهت پیاده سازی تکرار در پایتون
  • نکات تکمیلی مفاهیم حلقه ها
  • بررسی حلقه ی For و موارد استفاده آن
  • دستور Range در پایتون و موارد استفاده آن
  • بررسی حلقه ی While و موارد استفاده آن
  • پیاده سازی پروژه عملی
  • بررسی لیست ها در پایتون
  • دسترسی به آیتم های موجود در لیست ها
  • بررسی دستورات append و extend و insert جهت ایجاد آیتم جدید در لیست ها
  • بررسی دستورات remove و clear و ... جهت حذف آیتم از لیست
  • بدست آوردن تعداد آیتم های موجود در لیست
  • مرتب سازی دیتا های موجود در لیست
  • بررسی مفهوم index در لیست ها
  • مرتب سازی معکوس در لیست ها
  • قطعه قطعه کردن لیست با دستور slicing
  • بررسی مفهوم List Comprehension در پایتون و روش های پیاده سازی آن
  • لیست های تودرتو و شبیه سازی ماتریس ها
  • بررسی Dictionary در پایتون
  • روش های ایجاد یک Dictionary
  • روش دسترسی به اعضای یک Dictionary
  • دستیابی به کلیدهای Dictionary
  • دستیابی به مقادیر Dictionary
  • روش های افزودن و حذف دیتا به یک Dictionary
  • بررسی Dictionary Comprehension در پایتون و روش های استفاده از آن
  • بررسی نوع Tuple و دستورات مربوط به آن
  • بررسی مجموعه ها ( set ) در پایتون
  • مفهوم تابع و فانکشن
  • ایجاد اولین function
  • دسته بندی function ها بر اساس ورودی و خروجی
  • بررسی parameters در function ها
  • بررسی arguments در function ها
  • دستور return در function ها
  • تفاوت بین argument و parameters در function ها
  • بررسی default value در function
  • استفاده از ابزاهای کلیدی *args و **kwargs
  • بررسی دستورات lambda و ماهیت اصلی آن
  • دستور map از مجموعه دستورات lambda
  • دستورات all و any و filter از مجموعه دستورات lambda
  • استفاده از lambda در دستورات min و max و sorted و reversed
  • بررسی دستورات کلیدی sum, abs, len  و round در پایتون
  • پروژه عملی برای هر دستور
  • مفهوم Error و روش های مدیریت آن ها
  • بررسی دستور try , except
  • ایجاد ارورهای شخصی سازی شده
  • بررسی ماژولاریتی  ( Modules ) در پایتون
  • دسته بندی ماژول های مختلف بنا به ساختار ایجاد آنها
  • بررسی ماژول های داخلی ( internal modules )
  • بررسی ماژول های خارجی ( external modules )
  • ایجاد یک ماژول دلخواه (  custom modules )
  • استفاده از نرم افزار پیشرفته ی PyCharm به عنوان محیط توسعه
  • توضیح در مورد نرم افزار و بخش های مختلف آن
  • بررسی Virtual Environment جهت ایجاد یک محیط امن جهت توسعه
  • بررسی مفهوم شی گرایی یا OOP
  • بررسی مفهوم تئوری Encapsulation و Abstraction
  • بررسی مفهوم class و object
  • بررسی initiator در class
  • بررسی property ها و method ها در class
  • مفهوم name mangling و under score naming
  • بررسی instance و نمونه سازی
  • بررسی instance attribute و class attribute
  • بررسی class method
  • مفهوم repr در class
  • بررسی مفهوم inheritance ( وراثت ) در OOP
  • پیاده سازی ساختار وراثت
  • بررسی Getter و Setter در class
  • دسترسی به کلاس والد در وراثت
  • بررسی ارث بری چندگانه و مفهوم MRO یا Method Resolution Order
  • پیاده سازی پروژه عملی
  • بررسی مفهوم Polymorphism یا چندریختی در پایتون
  • بررسی ماهیت decorator ها
  • ایجاد یک decorator شخصی سازی شده
  • بررسی decorator factory
  • ایجاد یک decorator factory شخصی سازی شده

سرفصل های فریم ورک جنگو ( Django )

  • فراخوانی فایل و خواندن متن داخل آن
  • بررسی Django برای ایجاد نرم افزار وب
  • ایجاد پروژه وب
  • بررسی سیستم مسیریابی در جنگو
  • بررسی دتیابیس در جنگو
  • بررسی ساختار مدلهای جنگو
  • ادمین جنگو
  • ذخیره سازی اطلاعات در دیتابیس
  • نمایش اطلاعات از دیتابیس

اهداف این آموزش

  • آموزش زبان برنامه نویسی به برنامه نویسان مبتدی تا یادگرفتن اصول زبانهای برنامه نویسی
  • آموزش قواعد زبان برنامه نویسی پایتون