آکادمی برنامه نویسان

لوگو

توضیحات دوره

 اسکرچ  زبان برنامه نویسی تصویری با هدف آموزش اصول برنامه نویسی به کودکان در آزمایشگاه رسانه دانشگاه    

توسط تیمی به رهبری دانشمندی به نام آقای میشل رسنیک ، طراحی و ساخته شد. این زبان برنامه نویسی در MIT  سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد و زبان برنامه نویسی جدید و به روزی در دنیا محسوب می شود. با این حال در همین مدت این زبان برنامه نویسی ، طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است
علت این رشد سریع ، سادگی و جذاب بودن محیط کار، قابل درک بودن دستورات و عملیات ها ، دارا بودن تمامی مفاهیم و امکاناتی که یک برنامه نویس به آن احتیاج دارد و همچنین رایگان بودن و در دسترس بودن آن است. شما به کمک این زبان برنامه نویسی می توانید برنامه ، بازی و انیمیشنی را که می خواهید بسازید و این در حالی است که یادگیری این آموزش نیاز به هیچ گونه پیش نیاز مهارتی و آموزشی نخواهد داشت 
درست است که این زبان برای آموزش به کودکان ۸ الی ۱۶ سال طراحی شده است اما به جرات می توان گفت که زبانی بسیار مفید برای بزرگسالانی است که به تازگی قصد فراگرفتن مفاهیم برنامه نویسی را دارند و به این افراد توصیه می شود که اسکرچ اولین زبانی باشد که می آموزند. میشل رسنیک کسی‌ هستش که این زبان مخصوص کودکان رو اختراع کرده ، اون یه جمله عجیبی داره که میگه (اگر کسی در عصر حاضر برنامه نویسی بلد نباشه بیسواده) مطمئنا شما دوست ندارید بیسواد باشید!!!

پیش نیازها

یک سیستم کامپیوتر و کلی انگیزه و انرژی برای شروع یک دوران حرفه ای و جذاب.

مخاطبان این دوره

کودکان 7-13 سال

سرفصل دوره

  • نصب نرم افزار اسکرچ و معرفی وب سایت اسکرچ
  • برنامه نويسي با نسخه آفلاين
  • آشنایی با بخش‌های مختلف نرم افزار
  • نحوه ذخیره سازی پروژه و بازیابی برنامه ها
  • کلمات و اصطلاحات موجود در اسکرچ
  • چیست Sprite
  • موقعیت های مکانی در اسکرچ
  • نصب افزونه در اسکرچ
  • Eventsدستورات شروع کننده
  • قابلیت‌های ظاهری اسکرچ
  • مفهوم حلقه و کاربرد انواع آن
  • صوت و موسیقی در اسکرچ و ضبط صدا
  • نوت هاي موسيقي و نحوه استفاده از آنها
  • ابزار ولوم
  • جلوه‌های گرافیکی در برنامه
  • مفهوم صبر کردن
  • دستورات شرطی
  • متغیر، انواع و کاربردهای آن
  • ساخت بازی
  • مفهوم لیست در اسکرچ
  • ساخت انواع لیست
  • رياضيات در برنامه نويسي
  • عملیات منطقی
  • معرفی مفهوم متد و ساخت متد
  • رشته و بولين
  • ساخت بازی چند کاربره
  • ساخت برنامه و بازی های جذاب

اهداف این آموزش

مهارت هایی که در این زبان برنامه نویسی آموخته می شوند قابل استفاده در زبان های پایه ای برنامه نویسی همچون: جاوا و پایتون و… می باشد، در واقع می توان آشنایی با مفاهیم و کاربردهای  زبان اسکرچ را پیش نیاز یادگیری همه زبانهای برنامه نویسی دیگر دانست.